10 timmar golf för Barncancerfonden
22 augusti 2025
Fredagen den 15 augusti var ingen vanlig dag på jobbet. Då var det istället många som tog med sig golfklubborna och ställde upp i den årliga tävlingen Älvsvingen på Onsjö GK i Vänersborg. Förutom att det var ett trevligt sätt att kickstarta hösten på hjälptes alla deltagare och sponsorer åt att samla ihop hela 179 500 kr till Barncancerfonden. En enastående insats av alla, tack vare Älvsvingens arrangemang.
För kampen mot barncancer
”Vi på Bevego var för andra året i rad hålsponsor på golftävlingen Älvsvingen. Deltagarna hittade oss på hål 13, tillsammans med Svensk Fastighetsförmedling, där vi hade lite olika aktiviteter. Det var otroligt roligt att träffa såhär många människor under dessa former, det var över 240 personer anmälda. Det kändes också viktigt att vi på Bevego kunde hjälpa till att samla in pengar till Barncancerfonden och vara med och bidra till en bra sak.” säger Oskar Karlsson som är utesäljare inom byggplåt på Bevego i Region Väst.
Älvsvingen är en golftävling som spelades första gången 2018 och som startades för att samla in pengar till just Barncancerfonden. Pengarna som går till Barncancerfonden gör skillnad på riktigt och används bland annat till forskning och utbildning, för att alla barn som drabbas av cancer ska bli friska igen. För varje år som golftävlingen arrangeras skänker Älvsvingen 50 000 kr till Barncancerfonden. Utöver det samlar deltagare, sponsorer och arrangörer in ytterligare pengar under dagen, och sedan starten 2018 har tävlingen genererat över en miljon kronor till Barncancerfonden.
Bevego som hålsponsor
”Detta är ett event utöver det vanliga. En vanlig golfrunda på 18 hål tar kanske fyra timmar, men i fredags höll rundan på i nästan 10 timmar! Det är så många roliga aktiviteter längs banan och hålsponsorer vid alla hål, och mycket folk som sagt. Vid vissa tillfällen var det nästan 40 personer vid Bevegos hål. På kvällen efter rundan är det dessutom bankett med prisutdelning. Förra året vann vi pris som bästa hålvärdar men det gjorde vi tyvärr inte i år. Man kanske inte kan vinna två år i rad.” skrattar Oskar med glimten i ögat.
Som hålsponsor hade Bevego byggt upp en plåtslageriverkstad ute på golfbanan, ett samarbete tillsammans med Plannja, Paroc och Isover. När spelarna passerade trettonde hålet fick de träffa medarbetare från Bevego, men också plåtslagaren Magnus Andersson från Wargöns Plåtslageri som arbetade i verkstaden. Här kunde deltagarna testa på arbetet som plåtslagare och fick känna och klämma på verktyg och andra produkter från Bevego. Som ett bidrag till insamlingen hade Bevego också en närmast-hål-tävling där de som ville pröva lyckan bidrog med en summa till Barncancerfonden. Här var även Makita och Sankt Jörgen Park Golf Club med och bidrog med fina priser till vinnaren.
Friggeboden fick en bandtäckning
Under sommaren byggde Peter Broberg på Fröjd & Broberg Bygg en friggebod åt Bevego, av virke som XL Bygg i Lidköping bidragit med. Friggeboden följde med till golfbanan och plåtslagaren Magnus som arbetade i verkstaden hade under dagen i uppdrag att bandtäcka taket. Till det användes plåt från Plannja. Friggeboden var dessutom Bevegos bidrag i den auktion som Älvsvingen anordnade. En av eventets deltagare är nu ägare av Bevegofriggeboden med en riktigt fin bandtäckning, och ytterligare en bra summa kunde skänkas till Barncancerfonden.
Ett lyckat Älvsvingen 2025
”Vi är jättenöjda med eventet i år och det flöt på hela dagen. Vi hade ju dessutom riktigt bra väder. Om det regnat hade saker tagit mycket längre tid. Två veckor innan tävlingen pågår intensiva förberedelser och vi har legat i fas, och nu när tävlingen är över börjar planeringen av nästa års upplaga av Älvsvingen. Men vi ska hinna med vinnarresan till Turkiet också, vi måste ju få till en final! Det är de fem bäst placerade lagen som får åka med, samt två lag som vann sin plats genom en utlottning vi hade.” berättar Martin Forsström som varit med och startat Älvsvingen.
Vinnarna av stadskampen
När Älvsvingen startade 2018 spelade man själv och det var runt 100 personer som deltog. När det sedan ändrades till tvåmannalag drog tävlingen ännu mer folk och de senaste åren har det varit runt 240-260 personer anmälda. Det finns också en tävling i tävlingen, nämligen stadskampen. När man anmäler sig till tävlingen anger man om man vill spela för Trollhättan eller Vänersborg. Efter avslutad tävling räknas dina poäng till den stad som du valt att spela för.
”I år var det Vänersborg som vann stadskampen och siffrorna blev ungefär 70-30. Stadskampen är en viktig del av tävlingen, Älvsvingen har ju fått sitt namn från älven som delar Trollhättan och Vänersborg. Det är en ständig kamp om vilka som är bäst.” skrattar Martin och passar på att berätta den senaste nyheten. ”Nu har vi precis skrivit nytt kontrakt med Onsjö GK om att tävlingen kommer att fortsätta vara på deras bana i Vänersborg de kommande fem åren. Det känns roligt.”
Ett värdefullt nätverk
När Martin var med och startade Älvsvingen var syftet att samla in pengar till Barncancerfonden. Men tävlingen har samtidigt blivit ett värdefullt forum för nätverkande. Idag har Älvsvingen runt 50 partners som utöver själva tävlingsdagen kan ta kontakt med varandra både innan och efter eventet. Att samla så många deltagare, sponsorer och arrangörer ger också möjlighet för utbyte av både kunskap och erfarenheter.
”Det är flera kunder till oss som är med och spelar i Älvsvingen, och även medarbetare från vår filial i Trollhättan. Nils Andersson Plåtslageri är en kund vi är extra stolta över nu när de placerade sig på tredje plats i tävlingen,” skrattar Oskar och fortsätter. ”Hela Älvsvingen är ett roligt sätt att bygga relationer med våra kunder, men det finns också möjlighet att träffa potentiella kunder. Många av de som deltog är hantverkare och även om det inte är Bevegos direkta målgrupp är det alltid roligt att visa upp vad vi på Bevego har att erbjuda.”
179 500 kr till Barncancerfonden
”Alla hålsponsorer bestämmer själva vad de vill bygga upp och arrangera för aktiviteter vid sitt hål, så länge man inte gräver på fairway i princip. Något som vi verkligen uppmuntrar är ju om man vill starta en egen insamling till Barncancerfonden. Att vi i år fick 179 500 kr var otroligt bra. Det var jätteroligt! Denna insamling kommer faktiskt att vara öppen till sista december så summan kan komma att växa ytterligare.” avslutar Martin.