Bevego sammanfattar hållbarhetsåret 2025
19 december 2025
För Bevego är hållbarhet en del av den strategiska riktningen. Ambitionerna är höga och företaget siktar på en ledande position i frågan. Under 2025 har Bevego fortsatt att styra hållbarhetsfrågan närmare verksamhetens kärna. Dessutom har man nått viktiga milstolpar, som att börja leverera de nya ventilationskanalerna Carbon Low. De är tillverkade av återvunnet stål vilket ger ett betydligt lägre koldioxidutsläpp jämfört med konventionella kanaler.
”Hållbarhet är en ickefråga. Det handlar inte om att man ska arbeta med hållbarhet eller inte, utan snarare om hur länge man vågar vänta. Hållbarhet kommer att vara en nyckel för att kunna växa sin affär i framtiden. Att fokusera på och integrera hållbarhet i affären innebär stora möjligheter och minskar också riskerna. Vi på Bevego vill och måste samarbeta med våra kunder för att vår affär ska lyckas, men också för att kundens affär ska lyckas.” säger Mattias Yllén Johansson som är hållbarhetschef på Bevego.
Mattias Yllén Johansson är hållbarhetschef på Bevego sedan augusti 2025.
Ny roll på Bevego: Hållbarhetschef
I augusti 2025 började Mattias Yllén Johansson på Bevego som hållbarhetschef, samt ansvarig för bland annat hållbarhetsrapporteringen på koncernnivå inom SGDS (Saint-Gobain Distribution Sweden) i Sverige. En roll som är helt ny inom Bevego. Mattias kommer närmast från H&Ms expansionsavdelning där han bland annat arbetade med energieffektivisering av egna butiker, byggprojektledning samt utveckling av deras framtida butikskoncept. Med en civilingengörsexamen inom samhällsbyggande och erfarenhet som projektledare på Ramböll är han nu tillbaka i byggbranschen. Hållbarhetsfokuset har alltid varit en värdegrund för Mattias, och för att kunna arbeta närmare denna typ av frågor vidareutbildade han sig inom hållbarhet och sökte rollen som hållbarhetschef på Bevego.
”Hållbarhet har alltid varit en grundvärdering hos mig och jag ville kliva över till en roll där jag kunde driva agendan om hållbarhet. Byggbranschen har ett stort klimatavtryck globalt och därmed finns stora möjligheter att påverka. Det känns kul att vara tillbaka i byggbranschen och se vilken utveckling som faktiskt skett de senaste åren. Branschen, SGDS och Bevego står inför en stor omställning och det känns väldigt spännande att få möjligheten att stötta denna omställning i min nya roll på Bevego.” säger Mattias.
2025 har Bevego levererat ventilationskanalerna Carbon Low till sitt första stora projekt.
Med ambitioner att vara ledande i branschen
Under 2026 ska Bevego revidera och anta en uppdaterad hållbarhetsstrategi som kan vägleda Bevego att bli ledande inom hållbarhet. Det kommer att bli ett internt samarbete för att gemensamt ta fram en vision som hela företaget kan stå bakom. Mattias kommer att leda arbetet, och många olika kompetenser som finns inom Bevego ska knytas till arbetsgruppen. Hållbarhetsstrategin ska vara något som alla inom företaget kan finna inspiration och energi i, och som hjälper bolaget att möjliggöra hållbart byggande i samhället.
”Nu när branschen behöver ställa om ser vi på Bevego oss inte bara som en grossist, utan som ett kunskapsbolag. Vi är väldigt närvarande med våra kunder och hjälper dem med frågor kring allt från applikationer till tekniska lösningar, och precis på samma sätt vill vi kunna hjälpa dem i frågor om hållbarhet. För oss är det väldigt viktigt att hjälpa våra kunder att växa i denna omställning. Bevego vågar sätta hållbarhet i kärnan av vår affär och framförallt ha ambitionen att vara ledande i branschen.” säger Mattias.
Bravida valde att använda Carbon Low-kanaler på projekt Nya Domstolarna i Växjö.
Lanserar och levererar Carbon Low
”Grönt stål har kommit mer och mer under 2025 och vi har lanserat våra Carbon Low-kanaler under varumärket Altech. Vi har dessutom levererat vårt första stora projekt med de nya kanalerna. Bravida valde att köpa in både rektangulära och cirkulära ventilationskanaler till projekt Nya Domstolarna i Växjö, och det var stort för oss! Carbon Low-kanalerna är tillverkade av återvunnet stål vilket ger minst 70 % lägre klimatavtryck jämfört med likvärdiga produkter.” berättar Mattias.
Här kan du läsa om Bravidas satsning på Carbon Low.
Bevego har EPDer på både cirkulära och rektangulära kanaler inom varumärket Altech. EPDer innebär kvalitativa data som man kan lita på och som möjliggör jämförelser av produkter ur klimatsynpunkt. Dessutom har Bevego gjort stora framsteg inom klimatdata under 2025 och har nu klimatdata på samtliga produkter. De som saknar EPD har generiska värden. Med detta är Bevego nu ännu bättre rustade för 2026, samtidigt som arbetet med att integrera klimatdatan i affären fortsätter.
Carlstad Kulturplåt har använt återbrukad zink på ett vackert halmbalshus.
Tagit tillvara på återbrukad plåt
”Under 2025 har vi också arbetat med återbrukad plåt. Byggplåt är ju ett fantastiskt material med lång livslängd. Tillsammans med våra kunder har vi lyckats ta tillvara på använd plåt, ta tillbaka det till vårt lager, och sälja det vidare. Det är jättekul att se att det går! Vi på Bevego ser stor potential i återbruk. Det kan vara återbruk av plåt men också av installationer. Ventilation skulle kanske kunna återbrukas till exempel, det är absolut inte omöjligt. Vi vill vara med och driva den frågan.” säger Mattias.
Här kan du läsa om den återbrukade zinken som Carlstad Kulturplåt gav nytt hem.
I december fick Saint-Gobain ett erkännande av organisationen CDP (Carbon Disclosure Project) genom att tilldelas betyget A inom området klimatpåverkan, och A- inom området vatten. Det visar att hela koncernen tar agendan om hållbarhet på allvar. CDP granskar bland annat hur företag arbetar med klimatrelaterade risker, vad man gör för att minska utsläppen och hur transparant man är när man rapporterar sitt arbete. Denna utmärkelse är en stark indikation på att Saint-Gobain gör rätt saker och är transparenta i sin resa.
En helt elektrifierad tung lastbil med elektrifierad påhängstruck på Bevegos filial i Karlstad.
Mot en hållbar fordonsflotta
”Under 2021 antog Bevego transportutmaningen från Fossilfritt Sverige. Det innebär att alla transporter vi köper in ska vara fossilfria till 2030, och nu har ungefär hälften av tiden gått. I december 2024 gick 42 % av vår fordonsflotta på fossilfritt bränsle och nu är vi uppe i 58 %. Planen var att nå upp till 52 %, men på grund av att vi tillfört många elbilar och tagit bort några fasta enheter ligger vi till och med lite före plan.” säger Fredrik Leyon som är logistikchef på Bevego.
Fredrik beskriver 2025 på Bevego som ett el-år. Hela fem turbilar och en budbil har bytts ut till fossilfria alternativ, som denna gång blev tunga lastbilar drivna av el. De tre senaste lastbilarna är avsedda för långväga leveranser och har en mycket hög batterikapacitet på 35 mil per laddning. Två av dessa kör idag i Göteborg och en i Karlstad. Bevego har totalt runt 30 fasta fordon som täcker grundbehovet av leveranser, och för att klara topparna köper man in samdistribuerade tjänster.
Bevego fortsätter ligga i framkant
”Jag upplever att det finns en större optimism kring utfasning av fossila drivmedel inom tung trafik idag jämfört med för bara några år sedan, men tyvärr säger statistiken i Sverige något annat. Omställningen i transportbranschen går fortfarande väldigt, väldigt långsamt. Branschen säger att det måste till fler incitament för att övergå till fossilfritt bränsle. Vi är tydligen bara 25 % som anser att det är värt den merkostnaden som det innebär. Transportörerna är tacksamma över att vi är med och driver omställningen. Vi är inte ensamma om det, men vi är ju ingen majoritet.” säger Fredrik.
”Idag använder vi oss enbart av certifierad förnybar energi ute på våra anläggningar. Det är ju extra viktigt vid våra produktionsenheter som kräver mer energi. Under 2026 ser jag mycket fram emot att uppdatera och konkretisera hållbarhetsstrategin så att hela vår organisation kan luta sig mot den och fortsätta arbeta i rätt riktning. Något annat som vi ställer oss positiva till är att Boverket och andra aktörer fortsätter driva frågor om högre krav på hållbarhet i branschen. Vi på Bevego vill ju att branschen ska ställa om. Vi tar hela tiden steg för att vara redo för den omställningen och 2025 har varit ett bra hållbarhetsår på Bevego, samtidigt som vi ser fram emot ett ännu starkare år under 2026.” avslutar Mattias.
FAQ - Bevego sammanfattar hållbarhetsåret 2025
Vad kännetecknar Bevegos hållbarhetsarbete under 2025?
Under 2025 har Bevego flyttat hållbarhetsfrågan närmare affärens kärna. Företaget har nått flera viktiga milstolpar, bland annat lanseringen av Carbon Low-kanaler, stärkt klimatdata på hela sortimentet och en fortsatt omställning mot fossilfria transporter.
Vad är Carbon Low och varför är det viktigt för Bevego?
Carbon Low är ventilationskanaler tillverkade av återvunnet stål med minst 70 % lägre klimatavtryck än traditionella kanaler. Produkten markerar ett viktigt steg i Bevegos ambition att erbjuda hållbara alternativ utan att kompromissa med kvalitet eller funktion.
Hur arbetar Bevego med klimatdata?
Bevego har under 2025 säkerställt klimatdata för samtliga produkter. Där EPD saknas används generiska värden. Detta ger kunderna bättre beslutsunderlag, möjliggör jämförelser ur klimatsynpunkt och stärker Bevegos roll som kunskapspartner i hållbart byggande.
Hur minskar Bevego klimatpåverkan från sina transporter?
Bevego har accelererat omställningen till fossilfria transporter. Under 2025 har flera tunga ellastbilar införts, vilket gjort att 58 % av fordonsflottan nu drivs fossilfritt. Företaget ligger därmed före sin egen plan mot målet 2030.
Vad innebär erkännandet från organisationen CDP?
Erkännandet från CDP innebär att Saint-Gobain har fått betyget A inom klimat och A- inom vatten, vilket visar på ett strukturerat, transparent och ambitiöst arbete med klimatpåverkan, riskhantering och hållbarhetsrapportering inom hela koncernen.